1. Alfa Romeo – ALFA 24 hp (1910)
Jméno slavné milánské značky vzniklo nadvakrát. Zpočátku to byla jen ALFA – Anonimo Lombardo Fabbrica Automobili, druhou polovinu názvu přidal podnikatel Nicola Romeo, který automobilku v roce 1915 koupil. První vůz měl 2,4litrový motor a výkon 24 koní. Později byl přidán čtyřlitrový motor a rychlost této Alfy se blížila 100 kilometrům za hodinu, což na začátek století nebylo vůbec špatné.
2. Aston Martin „Coal Scuttle“ (1914)
V roce 1913 vyhrál úspěšný londýnský prodejce aut Lionel Martin závod Aston Clinton Hill Climb. Na oslavu vymyslel pro budoucí modely své tehdy jediné projektové společnosti jméno Aston Martin, zkřížil název závodu a své vlastní příjmení. Prvním vozem značky byl podvozek Isotta Fraschini s 1,4litrovým motorem Coventry Simplex. Lionel své auto velmi kreativně pojmenoval Coal Scuttle, tedy „kýbl na uhlí“. Jenže pak začala první světová válka a závodění a výroba aut se musela o čtyři roky odložit.
3. Audi Typ A (1910)
August Horch vedl obrovský spor s představenstvem své vlastní společnosti Horch, protože považovali automobilové závody za ztrátu času a úsilí. August si byl jistý, že motosport je synonymem slova „pokrok“, zabouchl za nimi dveře a založil novou společnost Audi. V latině znamená slovo Audi zhruba totéž jako v němčině Horch – „naslouchat“. Prvním sériovým vozem nové společnosti bylo Audi typ A s 2,6litrovým motorem o výkonu 22 koní. Po technické stránce byl vůz z velké části stejný jako Horch 18/22, ale nikdo kolem toho nezačal vyvolávat skandál.
4. Bentley 3-litre (1919)
První britské auto, jehož jméno naznačovalo spíše velikost motoru než výkon, byl Bentley 3-litre, vytvořený Walterem Bentleyem a jeho přítelem Frankem Burgessem, bývalým závodním jezdcem a designérem automobilky Humber. Společnost Bentley Motors sídlící v Londýně zpočátku nabízela zákazníkům pouze podvozek bez karoserie. Třílitrové Bentley bylo navíc s cenou přes 1000 liber považováno za jedno z nejdražších na trhu. Model byl nabízen ve třech verzích: Blue Label – standardní, Red Label – nucená verze s kompresním poměrem zvýšeným na 5,3:1 a Green Label – zkrácený podvozek a nejsilnější motor, který zaručoval maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.
5. BMW 3/15 DA1 (1929)
Po 1. světové válce byl renomovaný výrobce leteckých motorů nucen najít nové využití pro svou výrobní kapacitu. BMW svého času dokonce vyrábělo kuchyňský nábytek, pak přešlo na motocykly a v roce 1928 koupilo firmu Dixi, která montovala vozy pro automobilku Austin. První vůz BMW je tedy legální kopií anglického malého vozu. 3/15 DA1 – 15 je počet koní, písmena DA jsou zkratkou německého Deutsche Ausführung, něco jako „Made in Germany“.
6. Bugatti typ 13 (1910)
Ettore Bugatti postavil své první vozidlo – čtyřkolku se čtyřmi (!) motory již v roce 1899. Ale prvním vozem, který měl na sobě slavný oválný znak Bugatti, byl typ 13. Model byl sestaven v dílnách bývalé lakovny v německém Molsheimu, která se stala sídlem italské inženýrské firmy. Před začátkem první světové války byly smontovány pouze čtyři exempláře velmi lehkého (pouhých 300 kilogramů) modelu o výkonu 30 koní. Skutečná sláva čekala na Ettora a jeho výtvory až o několik let později.
7. Cadillac Model A Runabout (1902)
První osobní vůz Cadillac byl velmi podobný prvnímu osobáku Ford. Obecně mají tyto společnosti více společného, než by se mohlo zdát. Ve skutečnosti se v závodě Fordu začaly vyrábět vozy Cadillac. Velel tam Henry Ford, dokud ho nevyhnali investoři. Henry Leland byl jmenován novým technickým ředitelem a společnost byla přejmenována na Cadillac Automobile Company. První vůz budoucí prémiové značky byl postaven na základě vývoje, který tam zanechal Ford.
8. Chevrolet Classic Six (1911)
Vůz vznikl sporem mezi zakladateli značky Williamem Durantem a Louisem Chevroletem. První – chytrý obchodník a rozhodný stratég, pozval druhého, slavného závodníka a designéra, s cílem postavit levné a oblíbené auto. Jenže Chevrolet, posedlý spíše rychlostí než dolary, vyrobil drahý a výkonný model Classic Six s šestiválcovým motorem a cenou jako za Cadillac. Durant trval na výrobě levnějších aut, Chevrolet, uražený tím, že jeho jméno bylo používáno na nějakém spotřebním zboží, prodal Durantovi svůj podíl ve firmě.
9. Chrysler B70 (1924-25)
Počátkem dvacátých let objevili bývalý prezident Buicku Walter Chrysler prázdnou mezeru na trhu – chtěl vyrobit poměrně výkonný a prestižní vůz za atraktivní cenu, který by se vyráběl ve velkém množství. Tak se zrodil Chrysler B70 – krásný a levný, s 3,3litrovým šestiválcem o výkonu 68 koní a hydraulickými brzdami na všech kolech. Již v prvním roce se jich podařilo prodat přes 30 tisíc a na panoramatu Detroitu vystoupila nová hvězda.
10. Citroen A (1919)
Konec první světové války připravil o hlavní příjmy významného francouzského výrobce Andreho Citroena, který zbohatl na vojenských zakázkách. Pak se tedy rozhodl vyrábět auta. Jednoduché, spolehlivé a levné. Citroen Typ A 10CV, který vytvořili inženýři Jules Salomon a Edmond Moyet, byl vybaven 1,3litrovým motorem o výkonu 18 koní a zrychlil až na 65 kilometrů za hodinu. Auto nestálo víc než sedm tisíc franků – asi třikrát méně, než byly tehdejší běžné ceny aut. Za dva měsíce Citroen nasbíral přes 16 tisíc objednávek a brzy si vysloužil slávu francouzského Henryho Forda.
11. Ferrari 125S (1947)
Enzo Ferrari miloval závodní auta víc než cokoli jiného. Je nepravděpodobné, že by se někdy rozhodl vyrábět obyčejná auta, ale bylo potřeba pokrýt náklady na provoz závodního oddělení Scuderia a Enzo se rozhodl vyrábět sportovní auta na volný prodej. První auto, které by se dalo nazvat 100% Ferrari, byl dvoumístný speedster 125S, který navrhl Gioachino Colombo. Dvanáctiválcový 1,5litrový motor dával výkon 118 koní, což mu při hmotnosti 650 kilogramů umožňovalo zrychlit na 170 kilometrů v hodině. Za prvních šest měsíců si nové Ferrari připsalo šest vítězství ve 14 startech a do Maranella začal proudit pramínek bohatých klientů.
12. FIAT 3,5 hp (1899)
Italská továrna na automobily v Turíně – Fabbrica Italiana Automobili Torino, zkráceně FIAT byla založena 11.července 1899 a koncem roku byl uveden na trh první vůz této značky. FIAT 3,5 hp s dvouválcovým motorem o objemu 600 ccm produkoval čtyři koňské síly, byl vybaven třístupňovou manuální převodovkou, která neměla zpátečku, a byl nabízen se standardní karoserií od turínského trenéra Marcella Alessia. Maximální rychlost prvního Fiatu byla 35 kilometrů za hodinu.
13. Ford Model A (1903)
Chicagský zubař Ernst Pfennig se zapsal do historie tím, že se stal prvním kupcem vozu Ford. 15. července 1903 koupil za 850 dolarů vůz Ford A s kabrioletovou střechou. Šlo o automobil velmi podobný Cadillacu Model A. Rozdíl byl v motoru: Ford měl dvouválcovou jednotku, zatímco Cadillac si vystačil s jednoválcovou jednotkou. Zřejmě proto stál Ford o sto dolarů víc.
14. Honda T360 (1963)
Tento roztomilý náklaďák je považován za první čtyřkolovou Hondu, i když v duchu tento pickup připomínal spíše sportovní motorku. Čtyřválcový dvouhřídelový motor vyvinul maximální výkon 30 koní při 9000 otáčkách za minutu a zrychlil na 62 kilometrů za hodinu. Další vzácností byla pětistupňová převodovka.
15. Hyundai Pony (1975)
Jeden z největších jihokorejských průmyslových konglomerátů Hyundai se o automobily začal zajímat koncem 60.let. Nejprve se omezovali na licenční výrobu anglických modelů, ale pak chtěli Korejci víc. Giorgetto Giugiaro vyvinul design a britský inženýr George Turnbull sestavil první Hyundai, který dostal skromné jméno „Pony“, z komponentů Mitsubishi – motor, převodovka, zadní náprava, odpružení. Přes svůj nenáročný vzhled a jednoduché vlastnosti se vůz okamžitě stal populárním, především díky velmi přijatelné ceně.
16. Infiniti Q45 (1989)
Vůbec prvním vozem této japonské prémiové značky byla mírně upravená verze Nissan President. Pod kapotou je V8 a 280 koní, automatická převodovka. Jenže na rozdíl od konkurenčního Lexusu LS, který se okamžitě rozjel svižně, na prestižní sedan Infiniti reagovali kupující mnohem střídměji.
17. Jaguar – SS Jaguar (1931)
Prozíravý Sir William Lyons, zakladatel automobilky Sidecar Swallow (známé také pod zkráceným názvem SS), si začátkem třicátých let pro každý případ patentoval slovo Jaguar jako ochrannou známku. Zpočátku se „Jaguárům“ říkalo jen sedanům, roadsterům a kupé. Ale po druhé světové válce, kdy zkratka SS nezněla vůbec dobře, se ze Sidecar Swallow stal Jaguar.
18. Jeep CJ-2 (1945)
V roce 1941 se začal vyrábět víceúčelový vojenský terénní vůz Willys MA, ve světě známější pod přezdívkou „Jeep“. Toto slovo však bylo poprvé použito jako oficiální název terénního vozidla v roce 1945. Verze vojenského vozidla určená k prodeji do soukromých rukou se jmenovala Willys CJ-2 a písmena CJ ve skutečnosti znamenala Civilian Jeep. Jinak byly rozdíly od válečného vozu minimální: stejný motor 2,2 litru, třístupňová převodovka, známé obrysy karoserie. Mezi novinky patřila maska chladiče a veselejší barevná paleta než khaki.
19. Kia FIAT 124 (1970)
Snímek tohoto vozu pochází z muzea značky KIA. V našich zeměpisných šířkách je známa zejména jeho licenční varianta VAZ 2101/2102 vyráběná v Togliatti v někdejším SSSR nejprve pod názvem Žiguli, později pod označením Lada.
20. Lamborghini 350 GT (1964)
Poté, co se Ferruccio Lamborghini pohádal se samotným Enzem Ferrarim o kvalitě sportovních vozů, rozhodl se dokázat, že on sám za něco stojí. A dokázal to. Ferruccio najal celou partu významných inženýrů a designérů, jejichž služby stály jmění, a hned na první pokus dosáhl dobrého výsledku. Lamborghini 350GT bylo krásné a výkonné. Jeho 12válcový motor o výkonu 280 koní umožnil vozu zrychlit na úctyhodných 250 kilometrů v hodině.