Vizualizace techniky výstavby římských silnic s odvodňovacími příkopy. Tyto silnice, jejichž trasy nebo přímo jejich části zůstaly dochovány dodnes, byly určeny pro rychlou dopravu dobytka, vozů, přesuny vojsk, obchod a přenos zpráv. Konstrukce římské silnice je podobná jako u současných komunikací. Cesta byla tvořena třemi vrstvami: podkladem, nosnou vrstvou a povrchem. Do vykopaného lože byla uložena vrstva kamení spojeného maltou. Na takto připravený podklad byla uložena druhá vrstva menších kamení, rovněž spojeného maltou, a na ni štěrk s maltou. Na samém povrchu byla cesta vyrovnána vrstvou štěrku promíchaného s pískem. Místo malty byly rovněž využíváno sopečného popelu. V pozdějším období byl povrch silnic dlážděn plochými kameny.
Techniku stavby cest přijali Římané od Etrusků a dále ji zdokonalili. Terén byl nejprve vyčištěn od rostlinného pokryvu a vyrovnán a byl proveden výkop. Podél silnice byly vybudovány příkopy, odvádějící vodu a cesta samotná byla vyprofilovaná tak, aby voda z jejího povrchu odtékala.
Za pět století byla římská silniční infrastruktura tvořena cestami o celkové délce více než 400 000 kilometrů, z toho tvořily více než 80 500 km zpevněné silnice.
A všechno ručně kurva…
@elektron Dneska se dlažba dělá jak ? Penisama ?
@vladimirvladimirovic komentář o hovně, copak se dláždí cesty mezi městy?
@elektron měli na to dost negrů, válečných zajatců atd
@elektron A pořád rychlejší než tempo dnešní výstavby silnic..
@jimi měl ses líp učit a vymyslet rychlejší způsob ty chytrolíne.
@jimi To sem chtěl napsat já
No nevim jaký jsou další informace k tomuhle videu, ale o příkopech, co odvádí vodu tam nepadne ani slovo. Spíš se tam mluví o tom, že měly bránit vjezdu vozů bez povolení a divokým zvířatům. Tak nevim nevim…
Jo, to ještě uměli udělat dlouhé biče. V dnešní době nereálné.
Heil Rome !!!! Heil Octavian Caesar Augustus !!!!
odkaz
D1?
V Rusku stále rovnako
To musel být život, žádný radar.
Nevidim znacky 130, mytne brany, ani znacku “zakaz vjezdu” pro duchodce co to posilaji do protismeru.
Vubec tu bezpecnost nebrali vazne
@buch v te dobe duchodci moc nebyli..
Musime to opravit 🙂
Tak snad to neměli jako dneska po zimě jako tankodrom.
husty, ta technika stavby se teda zase az tak moc nezmenila
V tých dobách sa narodíš ako poddaný, za svoj život postavíš 10km cesty a môžeš spokojne umrieť na starobu. Ešte že moji predkovia boli urodzený.
Idete na koči a furt hľadíte kobyle na vagínu,luxus
Kdyby říše Římská přetrvala a dál se vyvíjela, tak jsme lítali na Měsíc o sto let dřív. Jenže musel přijít ten smradlavej Středověk. Řím uměl bejt taky hnusnej. Pořád nějaký války, spoléhali se na otrockou práci, rozlejvali splašky po ulici, kolonizovali, propast mezi chudými a bohatými byla velká, atd. Ale taky vynalezli jeřáb, akvadukty, které měli po celé délce zcela totožný sklon, beton, vylepšený beton míchaný se sopečným popelem, který tvrdl i pod vodou, kanalizace, vodní pumpy, mlýny, nejúčinnější vojenské zbraně a taktiky své doby a principy vedení války, které přetrvali dodnes, nádhernou architekturu a stavebnictví vůbec.
@Stormm Římské právo a princíp římské republiky máme dodnes. Spousta právníckých fráz jsou z latiny, medicína je v latine taky. Každý právník se úči na škole o Markovi Tulliovi Cicerovi. Julius Caesar byl dle mě autor prvního Bliztkriegu a taktiky rychlého boje proti Galům. Napoleon ho jenom kopíroval a ovládl témeř celou Evropu a Wehrmacht taky.
Jediný co nám chybí je římský patriarchát a aby naše čubky byli u sporáku a neměli práva volit.
@Čobolák Ano, práva a principy od dob Říma. Demokracie po vzoru antického Řecka. Alespoň v jistých směrech a odnožích. Pro Římany byl obrovským válečným vzorem Alexandr Veliký. Vždyť co byly formace římských legií jiného, než vylepšená falanga, kterou proslavil právě Alexandr. Čubky ať si volej a dělají, co chtějí. Ženská, která zná jen sporák a usmrkaný haranty začne dřív nebo později lézt na nervy. Stačí vysídlit feministky.
@Stormm odkaz Rimske legie nikdy nebojovaly v makedonske falanze, ani „vylepsene“. Nevim, co tu naznacujes.
A pak je tu D1…
Tehdá tam neměli ještě polské kamioňáky, tak jim to vydrželo.
Čekal jsem, že se pozdraví jako řidiči autobusu a nic.
D1 Praha Brno
… a pak jsou tu moderní cesty, silnice…
@cappy01 A moderní auta a kamiony 🙂
Celkem čumím, že už tehda měli aji ty vizualizace. To je zajímavé, to jsem nevěděl.
stejne to byli curaci …
@nettezzaumanaa Ale větši jak ty, rozhodně nebyli…
@nettezzaumanaa Rimane byli nejimpozantnejsi civilizaci v historii.
@ChadThundercock Bohužel, nic netrvá věčně…
@ChadThundercock A zkurvilo ji víceméně stěhování národů (čti migrace)
@LabužníkPrdelový Ono spis byl problem v tom, ze jakmile si Rimane uz podmanili vetsinu znameho sveta, zacli se dost mlatit mezi sebou. Nejvetsi hrozba pro cisare nebyl vnejsi nepritel, ale uzurpator zevnitr. Proto se ten stat postupne zkryplil zevnitrku, decentralizoval, byl problem shromazdit zdroje a jednotky, protoze se kazdy cisar obaval, ze to nekdo vezme a otoci proti nemu a sesadi ho. Invaze, se kteryma by si Rimane kdysi hrave poradili, najednou byly problem, jedna tezka porazka v bitve, kterou kdysi dokazali v klidu vstrebat, byla najednou problem. Migrace sama o sobe pricinou nebyla – kdysi, treba jeste za republiky, kdyz byli papirove o dost slabsi, dokazali napriklad rozjebat na sracku migrujici Teutony a Kimbry.
@ChadThundercock A pak do jejich rise vtrhl Trojsky kun a vysledek uz zname, viz film Troja s Bradem Pittem…
@realfešák Nejvíc jasno v tom má Fešák 😂😂
Neskutecny co dokazali lidi pred 2 tisici lety…zajimalo by me kde by byl dnesni svet kdyby se nerozpadla Rimska rise a nenastala doba temna…
@SkullWP presne, vodovody, splachovaci hajzly, silnice staveny principialne stejne jako dneska, demokracie, upadek spolecnosti… mno ta historie se zatracene smradlave opakuje, to jsem zvedavej jak bude vypadat dalsich tisic let, smrdi to dalsim dobou temna …
@kixick My stavíme silnice principiálně stejně jako římani. Ne naopak
Takhle podobně se stavěla dálnice D1 akorát stím rozdílem že silničáři skončili u bodu 1. a položili jen ty velký kameny…
s takovym prisunem otroku jako oni bych to dokazal taky
@Dubreuilhe Až na to, že tydle cesty nestavěli otroci, ale římský legie. Samozřejmě ne všechny cesty byly tohodle typu a je možný (a dost pravděpodovný), že jiný stavěli ti tvý otroci.
@FašounVSandálech Légie ale taktiež tvorili aj otroci. Rozhodne to nestavali žiadni vysoko postavení legionári, ale práve takíto len vyššie postavení otroci. Samozrejme nemohli takú prácu dať robiť niekomu, kto zvládal akurát tak u svojho pána vykydať hnoj a uvariť polievku.
@jozefkotry88 To stavěli Asterix a Obelix
Když je 35° léto jak hajzl a ty jdeš celý den pokládat kamínky asi tak 10 let,protože vic nedáš,aby ty čuráci potom mohli drandit.
Dneska sou tydle cesty furt dost dobře zachovalý. To samý se říct nedá o 5 let starý silnici do mý práce
@FašounVSandálech S tím rozdílem, že na Římské cestě by první kamion hned zapadl až po nápravy. To samý se říct nedá o silnici do tvý práce.
@Cukrář Římský cesty byly dobrý na vozidla své doby, moderní silnice nestačej na auta ze stejný doby.
Přepínám a končím.
@Cukrář Dovolím si nesouhlasit. Na některých místech v Itálii se donedávna po původních cestách jezdilo a na okreskách dokonce stále jezdí, protože ty cesty byly/jsou hodně naddimenzované pro mnohem těžší vozy té doby, které ani neexistovaly.