na adrese ,

POV pád helikoptéry 🇺🇸

USA, Hawai, Kauai: 27.2.2024 okolo 13:00 došlo při vyhlídkovém letu k poruše motoru helikoptéry MD500, následkem čehož byl pilot nucen nouzově „přistát“ na Honopu Beach. Ve vrtulníku se v té době kromě pilota nacházeli také čtyři pasažeři, při nehodě došlo pouze k jednomu zranění zad, ostatní jako zázrakem přežili. Dramatické záběry pořídil jeden z cestujících.

Na twitteru incident popsali takto:

Naprosto šílené záběry, takto vypadá porucha motoru vrtulníku MD500 v praxi (ten co byl v seriálu Magnum P.I.). Na začátku videa je helikoptéra pod výkonem, poté zvuk motoru ztichne. Pípnutí, které slyšíte, je zvukový signál při vypnutí motoru, který informuje pilota o ztrátě výkonu motoru.

Manévr, který pilot provádí, se nazývá autorotace.

Představit si to lze následovně: Za normálních okolností motor otáčí velkým ventilátorem (lopatky rotoru) v horní části helikoptéry, ten nasává vzduch zvrchu a tlačí jej dolů, čímž helikoptéra překoná gravitační sílu a létá.

Když dojde ke ztrátě výkonu motoru, dojde k obrácení proudění vzduchu, protože nyní začne vyhrávat gravitace. Vzduchu proudí ze spodu rotoru nahoru. Pilot má k dispozici pouze dva způsoby, jakými může odvrátit nekontrolovatelný pád:

Musí zajistit, aby se rotory stále točily změnou sklonu lopatek rotoru pomocí „kolektivu“ (pozn. tenhle pojem neznám, v angličtině prostě označen jako „collective“), což je páka vedle levé nohy pilota, tou pohybuje nahoru a dolů.

Pilot musí během automatické rotace manipulovat s kolektivem tak, aby se lopatky stále točily. Pokud pilot příliš přitáhne kolektiv, listy rotoru naberou příliš mnoho vzduchu, což zvýší odpor a zpomalí rotory. Pokud pilot nepřitáhne kolektiv dostatečně, lopatky se zrychlí a může dojít ke katastrofální havárii.

Druhý ovládací prvek se nazývá „cyklicka“ (opět, neznám, v angličtině je označen jako „cyclic“). Cyklika, která leží mezi nohama pilota, manipuluje s jednotlivými sklony lopatek rotoru tak, aby naklonila disk rotoru (ten „velký ventilátor“) a přiměla vrtulník letět dopředu, dozadu, doleva nebo doprava. Při tomto typu nouze musí pilot manipulovat s ovládacími prvky v dokonalé rovnováze, jinak se vrtulník zřítí, protože motor již neprodukuje vztlak.

Pilot odvedl vynikající práci vzhledem ke geografii a omezenému množství rovného terénu vhodnému k přistání.“

Napsat komentář

565219996 thumb1

Sebeupálení v Indii 🇮🇳

YouCut 20240307 073337260 thumb1

Pozor, mina! 🇷🇺🇺🇦