in ,

Objevení vraku lodi Endurance

Mensun Bound, podmořský archeolog a ředitel průzkumné expedice Endurance22 včera oznámil, že se jeho týmu podařilo objevit jeden z nejslavnějších vraků světa, který se potopil v roce 1915. Jde o loď Endurance britského průzkumníka Ernesta Shackletona, která se potopila ve Weddellově moři u Antarktidy a skončila v hloubce 3008 metrů. Podmořští archeologové věděli, kde mají hledat, protože posádka Endurance zaměřila s vysokou přesností její poslední polohu. I přes tento fakt byl vrak celá léta označován za nejnedostupnější, protože hladinu Weddellova moře trvale pokrývá led. Vrak byl nakonec nalezen jen čtyři námořní míle (7,5 km) jižním směrem od poslední známé pozice (68°39’30″S, 52°26’30″W).

Žádné artefakty z potopené lodi (třístěžňová barkentina) nedostanou nad hladinu, protože podle mezinárodní Smlouvy o Antarktidě je Shackletonova loď památkou, kterou nikdo nesmí narušit.

Ledoborec Agulhas II s výpravou, kterou tvořilo 46 členů posádky a 64 expertů (mezi kterými byli technici, polární vědci, meteorologové, archeologové a historici), vyrazil z jihoafrického Kapského Města na začátku února a vydal se na cestu dlouhou skoro 6 tisíc kilometrů. Vrak objevili po dvou týdnech pátrání pomocí dvou dálkově ovládaných miniponorek.

Potopení lodi Endurance se stalo legendární díky příběhu o přežití posádky, která deset měsíců tábořila na ledové kře. Ta se poté rozpadla asi 100 kilometrů od Pauletova ostrova. Následně se trosečníci počátkem dubna 1916 dostali na pustý Sloní ostrov, který však byl zcela nehostinný. Shackleton se rozhodl pro zoufalý krok a společně s pěti dalšími muži se mu po dvou týdnech podařilo v záchranném člunu doplout na Jižní Georgii. Kvůli bouři však přistáli v neobydlené zátoce krále Haakona, na opačné straně ostrova a následoval náročný horský přechod. Dne 20. května 1916 Shackleton s námořníky Worsleym a Creanem došli do velrybářské stanice Stromness. Druhý den byli vyzvednuti tři muži, kteří čekali v zátoce krále Haakona. Zbylých 22 členů posádky se podařilo zachránit až na čtvrtý pokus dne 30. srpna 1916 chilskému člunu Yelcho (kapitán Luis Pardo).

Ohodnotit příspěvek

72 Hodnocení
Líbí Nelíbí

Napsat komentář

  1. nechci být za idiota , ale asi budu – není dneska na podmořské archeologii nejnáročnější tu věc najít na dně? takže s těmihle dost přesnými údaji o poloze lodi je ten vrak asi dost snadné vykrást? Samozřejmě, pořád je to tři kilometry pod hladiou (tlak jak sviňa) a je tam led – taky oser, ale nejspíš nic s čím by si vykradači hrobů v dnešní době nedokázali poradit – vždyť, když se napůl potopila Costa Concordia, a vrak hlídala pobřežní hlídka, tak i tak ten vrak několikrát vykradli…

Brutální útok na seniora

Náckové vs. menšina